Gamification and styles of learning

  • Segundo Víctor Hernández del Salto Technical University of Ambato
  • Doris Vanessa Sacatoro Toaquiza Technical University of Ambato
  • Diana Estefanía Quinga Guamán Technical University of Ambato
  • Paola Isabel Vera Tixi Technical University of Ambato
Keywords: Gamification, Learning styles, Technological tools, new teaching methodologies.

Abstract

Education today must be innovated with the appearance of new technologies, to avoid the use of traditional learning, which is often not optimal to teach students, who perceive knowledge based on their abilities in different ways.

The purpose of this research is that through a qualitative, descriptive, and bibliographic study, in which the results of surveys applied to one hundred students of the Technical University of Ambato of the Faculty of Human Sciences and Education will be obtained. , consider the relationship between the different learning styles that can be; visual, auditory, kinesthetic, verbal, and the implementation of technology through gamification, which refers to the use of tools based on play, which can deliver content from different subjects and activities that encourage students to participate in class and do it at their own pace without having to keep under pressure for the teacher to do it with a single explanation technique. It is innovative to combine these two aspects, to modify the teaching strategies of teachers, so that students will feel more encouraged to learn. It is necessary to insert these instruments that are more didactic, in relation to those commonly used by teachers, with the technological era, changes are seen that have been specifically favorable for education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfaro, M. A. (2021, 01 02). Gamificación para el aprendizaje. Una aproximación teórica sobre la importancia social del juego en el ámbito educativo. Revista Educacion de las Amerizas, 11(1), 4-10. Retrieved 03 05, 2023, from http://portal.amelica.org/ameli/journal/248/2482275001/html/
Andrango, O. M. (Ed.). (2022, 04 07). Los beneficios de la gamificación en la enseñanza de la Educación Física: revisión sistematica. Revista Cientifica- Dominio de las ciencias, 07(02), 662-681. Retrieved 05 02, 2023, from file:///C:/Users/paois/Downloads/DialnetLosBeneficiosDeLaGamificacionEnLaEnsena nzaDeLaEduc-8638034.pdf
Arias, L. (2020, 01 13). Estilos de aprendizaje basados en la teoría de Kolb predominantes en los universitarios. (L. G. Arias, Ed.) Revista Cientifica Internacional, 3(1), 83-85. Retrieved 06 10, 2023, from https://revistacientifica-internacional.org/index.php/revista/article/vie w/22/62
Beltran, J. A. (2021, 03 01). Propuestas abordadas a los estilos de aprendizaje: revisión sistemática. (J. A. Beltran, Ed.) Centro Sur. Social Science Journal, 04(13), 420-425.
Retrieved 06 10, 2023, from https://centrosureditorial.com/index.php/revist a/article/view/136/495
Bueno Mojena, C., & Font Milián, S. (2021). Los estilos de aprendizaje: su utilización en el proceso de enseñanza- aprendizaje de la práctica integral de la lengua inglesa I. Scielo (73).
Carvajal, P. (2022, 24 05). Gamificacion como técnia de motivacion en el nivel superior. (V. Cardenillas, Ed.) Horizontes, 6(23), 484-485.
Retrieved 05 03, 2023, from http://www.scielo.org.bo/pdf/hrce/v6n23/a10-484-496.pdf
Castillo, M. (2022, 01 10). La Gamificación como herramienta metodológica en la enseñanza. (M. G. Murillo, Ed.) Polo del Conocimiento, 7(1),
20-25. Retrieved 05 03, 2023, from https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/download/3503/7930
Chambi Choque, M., Manrique Cienguegos, J., & Ezpinoza Moreno, M. (2020). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en internos de enfermería de una Universidad Pública Peruana. Scielo, 20(1). doi:http://dx.doi.org/10.25176/rfmh. v20i1.2546
Charris López, I. M., Fernández Rodríguez, L., Fragozo Marínez, M., & Montes Guzmán, H. H. (2019). Intervención pedagógica basada en los estilos de aprendizaje para transformar la práctica docente. (tesis de maestria universidad de la sabana). Library.
Contreras, J. L. (2020, 06 28). Gamificación en contextos educativos: análisis de aplicacion en un programa de contaduría pública a adistancia. (J. Gómez, Ed.) Universidad y empresa, 22(38),
8-15. Retrieved 05 02, 2023, from http://www.scielo.org.co/pdf/unem/v22n38/2145-4558-unem-22-38-8.pdf
Espinoza-Poves, J. L., Miranda-Vílchez, W. A., & Chafloque-Céspedes, R. (2019). Los estilos de aprendizaje Vark en estudiantes universitarios de las escuelas de negocios. Scielo, 7(2), 384414. doi:http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.254
Gaviria, D. (2021). Pedagogía de la Gamificación. Colombia: Creative commons. Retrieved from file:///C:/Users/user/Downloads/DDMPDH182.pdf
González, H. T. (2019, 06 04). Recursos tecnológicos para la integración de la gamificacion en el aula de clase. (H. T. González, Ed.) Dailnet, 04(13), 79-82.
Retrieved 06 10, 2023, from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codig =6936268
Hoffmann, A. F., Abal, F., & Liporace, M. F. (2020). Cuestionario Honey-Alonso de Estilos de Aprendizaje: Conicet, 23(2), 328-338. doi: http://doi.org/10.14718/ACP.2020.23.2.13
Maliza, M. G. (2022). La gamificación y su relación con el aprendizaje. Retrieved from https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/30893/1/1803748894_Gabriel_Wilfrido_ Maliza_Manobanda.pdf
Marambio, J., Becerra, D., Cardemil, F., & Carrasco, L. (2019). Estilo de aprendizaje según vía de ingreso de información en residentes de programas de postítulo en otorrinolaringología. Scielo, 79(4). doi:http://dx.doi.org/10.4067/S071848162019000400404
Marcos Salas, B., Alarcón Martinez, V., Serrano Amarilla, N., Cuetos Revuelta, M., & Manzanal Martínez, A. I. (2021). Aplicación de los estilos de aprendizaje según el modelo de Felder y Silverman para. Redined(37), 104-120. doi:https://doi.org/10.15366/tp2021.37.009
Núñez, C. E. (2022). La gamificación educativa como estrategia para la enseñanza de lenguas extranjeras. SciELO, 9.doi: https://doi.org/10.30545/academo.2022.en e-jun.2
Pérez Hernández, A. F., Méndez Sánchez, C. J., Pérez Arellano, P., & Yris Whizar, H. M. (2019). Los estilos de aprendizaje como estrategia para la enseñanza en educación superior. Revista de Estilos de Aprendizaje, 11(22). doi:https://doi.org/10.55777/rea. v12i23.1212
Rodriguez, F. (2022, 04 07). Los beneficios de la gamificación en la enseñanza de la Educación Física: revisión. (O. Gualoto, Ed.) Dialnet, 7(2),
15-19. Retrieved 05 03, 2023, from https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8638034.pdf
Salas, M. (2021). Aplicación de los estilos de aprendizaje según el modelo de Felder y Silverman para. Redined (37), 104-120. doi:https://doi.org/10.15366/tp2021.37.009
Torres, E. (2022, 06 01). La influencia de la gamificación en los entornos virtuales de aprendizaje. (E. Torres, Ed.) Revista formacion estrategica, 04(15), 01-06. Retrieved 05 03,
2023, from https://formacionestrategica.com/index.php/fo es/article/download/66/39
Tutau, A. (2019). Estilos de aprendizaje de estudiantes universitarios y su relación con su sitaación laboral (Tesis de Maestria).
Universidad Nacional de la Matanza, Argentina. doi:http://dx.doi.org/10.15517/revedu. v47i1.49 837
Torres-Toukoumidis, Á., & Romero-Rodríguez, L. M. (2018). Gamificación en Iberoamérica Experiencias desde la comunicación y la educación. Quito-Ecuador: Editorial Universitaria Abya-Yala. Retrieved from http://gamelab.ups.edu.ec/wpcontent/uploads/2018/10/Gamificacio%CC%81n-5octubre2018.pdf
Valero, M. J. (2019). La gamificación. Revisión delconcepto y análisis de proyectos y experiencias. Retrieved from Facultad de Educación:https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/152574/Valero_Martinez_Javier.pdf? seq uence=1&isAllowed=y
Villacís Zambrano, L. M., Loján Maldonado, B. H., De la Rosa Villao, A. S., & Caicedo Coello, E. A. (2020). Estilos de aprendizajes en estudiantes de la Universidad laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador. Revista de Ciencias
Sociales, 26(2), 289-300. doi:https://produccioncientificaluz.org/index.p hp/rcs/index
Viviana, M., & David, R.-M. (2022). Percepción de las estrategias de gamificación en las escuelas secundarias italianas. Alteridad Revista de
Educación, 12, 51-63. doi:https://doi.org/10.17163/alt. v17n1.2022.04
Zambrano, A. (2020, 09 07). La Gamificación: herramientas innovadoras para promover el aprendizaje. (M. D. Zambrano, Ed.) Revista Cientifica Dominio de las Ciencias, 6(3), 349-369. Retrieved 05 02, 2023, from file:///C:/Users/paois/Downloads/DialnetLaGamificacion-8231614.pdf
Published
2023-10-31